4 stappen om veroudering te vertragen: De kracht van onbewerkte plantaardig voedsel

8 september 2023
vertragen van veroudering

Het vertragen van het verouderingsproces is een gemeenschappelijk doel dat steeds meer mensen nastreven. De benadering van Veroudering Vertragen, beschreven in het werk van Kris Verburgh, introduceert vier cruciale stappen die ons kunnen helpen dit doel te bereiken. We gaan dieper in op deze stappen en benadrukken de buitengewone rol van onbewerkte plantaardige voeding in het verouderingsvertragingstraject, terwijl we ook de impact van dierlijke en bewerkte voeding bespreken.

Stap 1: voedingstekorten vermijden middels onbewerkte plantaardige voeding

Het eerste fundament van verouderingsvertraging is het voorkomen van voedingstekorten, en onbewerkte plantaardige voeding blijkt hier een krachtige bondgenoot bij te zijn. Onbewerkte plantaardige voedingsmiddelen zijn rijk aan een breed scala aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Ze bieden een natuurlijke en uitgebalanceerde bron van B-vitamines, magnesium, selenium en vitamine K, die essentieel zijn voor ons metabolisme en celbescherming. Plantaardige voeding kan zelfs helpen bij prostaatkanker. Lees in deze blog hoe. Maak bijvoorbeeld eens wat vaker een heerlijke groentesoep en je zult de gezondheidsvoordelen snel ondervinden. Lees hier hoe je deze gevarieerde maaltijd maakt. Plantaardige eiwitten hebben ook veel gezondheidsvoordelen. Lees hier welke.

Stap 2: hormesis stimuleren met plantaardig voedsel

Plantaardige voeding kan hormesis, het proces van het activeren van beschermende mechanismen door milde stressoren, goed stimuleren. Bepaalde bioactieve stoffen in onbewerkte plantaardige voeding, zoals sulforafaan in broccoli en curcumine in kurkuma, hebben aangetoond dat ze adaptieve mechanismen activeren. Deze natuurlijke verbindingen in onbewerkte plantaardige voeding bevorderen celbescherming en dragen bij aan een vertraging van het verouderingsproces. Lees hier over meer de plantaardige voedingsstoffen soja en lijnzaad en hun hulp tegen borstkanker.

Stap 3: groeistimulatie verminderen met een plantaardig dieet

Een onbewerkt plantaardig dieet kan de groeistimulatie verminderen, wat essentieel is om veroudering tegen te gaan. Plantaardige eiwitten bevatten vaak minder van de aminozuren die celgroei stimuleren. Bovendien bevatten onbewerkte plantaardige voedingsmiddelen bioactieve stoffen, die de activiteit van het mTOR-signaleringspad, dat betrokken is bij celgroei, kunnen verminderen. Hierdoor wordt de groeistimulatie beheerst en draagt het bij aan het vertragen van het verouderingsproces. Lees in dit artikel meer over een dieet dat je helpt gezond oud te worden.

soja en lijnzaad bij borstkanker
DFL Longevity Mix
Geef je lichaam wat het verdient!
Vanaf €39,95
  • Vegan
  • 100% Onbewerkt plantaardig
  • Geen toegevoegde suikers en zout
  • Glutenvrij
  • Kwaliteitscontrole

Als je volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad eet is eenmalig dagelijks gebruik voldoende. In andere gevallen bevelen we je aan om de poedermix driemaal daags te gebruiken. Dit kan helpen om de balans te herstellen en eventuele voedingstekorten aan te vullen.

Stap 4: bewust zijn van risico’s dierlijke en bewerkte voeding

Het is belangrijk om bewust te zijn van de impact van dierlijke en bewerkte voeding op het verouderingsproces. Dierlijke voeding, vooral in overmatige hoeveelheden, wordt vaak geassocieerd met een verhoogde activiteit van IGF-1 (insulineachtige groeifactor 1), wat de celgroei en veroudering kan versnellen. Bewerkte en ultra bewerkte voeding, die vaak rijk zijn aan geraffineerde suikers, kunstmatige toevoegingen en transvetten, kunnen ontstekingen en oxidatieve stress bevorderen, waardoor het verouderingsproces versnelt. Meer weten over natuurlijke bloedverlagers? Klik dan hier!

Kies voor plantaardig voedsel

In de reis naar verouderingsvertraging is het duidelijk dat onbewerkt, plantaardig voedsel een krachtige partner is. Het kan voedingstekorten voorkomen, stimuleert hormesis en helpt groeistimulatie te verminderen. Het vermijden van overmatige dierlijke consumptie en het beperken van bewerkte voeding zijn eveneens belangrijk om het verouderingsproces te vertragen. Met deze kennis kunnen we weloverwogen keuzes maken om een gezonder en jeugdiger leven te leiden. Begin je veroudering af te remmen met DFL’s Longevity Mix en geef je lichaam wat het nodig heeft.